Având în vedere că importanţa economiei în diagrama oricărei societăţi comerciale este în continuă creştere, este normal să apară şi accentuarea aspectelor legate de etica în afaceri. Etica de fapt este fundaţia pe care sunt clădite toate relaţiile noastre, atât sociale cât şi profesionale. Ea înseamnă ansamblul nostru de a ne relaţiona faţă de angajatori, faţă de angajaţi, faţă de colegi, clienţi, furnizori, faţă de comunitatea în care ne aflăm şi nu în ultimul rând unii faţă de alţii. Etica nu se referă strict la legăturile pe care le avem cu alte personae, ci la calitatea acestor legături.
Multe lucruri pot fi cumpărate pe bani, buna reputaţie în schimb nu poate fi cumparată, ea fiind un efect direct a ceea ce faci tu, ca şi companie sau pur şi simplu ca persoană. Reputaţia este greu de întreţinut şi greu de construit, dar foarte usor de dărâmat. Dacă aplici cele 5 reguli de aur, vei avea numai de câştigat indiferent dacă este vorba despre viaţa personală, fie că este vorba de afaceri. Trebuie doar să ai răbdare, pentru că rezultatele se văd în timp, efectul imediat fiind foarte puţin vizibil.
1. În primul rând trebuie să ai o ofertă cât se poate de transparentă. Asta înseamnă că oferta pe care o prezinţi să nu aibă costuri ascunse pe care să fii nevoit să le comunici ulterior. Nimic nu va dezamăgi mai mult un cumpărător decât să constate că mai are de plătit vreo taxă suplimentară, sau vreun cost de întreţinere, lucruri care nu i s-au prezentat iniţial.
2. Să îţi respecţi cuvântul dat. A te ţine de cuvânt nu este un lucru imposibil, ba din contră, te va ajuta chiar şi pe tine. Probabil că sună ciudat, însă a te ţine de cuvânt însemnă a-ţi respecta promisiunile, înseamnă a avea o minte liberă, înseamnă a fi invulnerabil. În mediul de afaceri, în cercul de prieteni, sau în viaţa publică, veştile circulă destul de repede. A nu te ţine de cuvânt, de multe ori în psihologia consumatorului este asociat cu înşelătoria sau poate fi asociată cu neseriozitatea sau cu neprofesionalismul. Astfel fă doar acele promisiuni pe care le poţi respecta în totalitate.
3. Adoptă o strategie de negociere Win – Win. Această strategie înseamnă că atât vânzătorul cât şi cumpărătorul câştigă ceva. Negocierea este avantajoasă ambelor părţi şi dacă ai talent poti să convingi pe cineva de un anumit lucru, fără să-i oferi în realitate nimic. Acest lucru însă, se va întoarce mai devreme sau mai târziu împotriva ta. Există un moment post vânzare în care cumpărătorul reia firul discuţiei şi se gândeşte cât a câştigat cumpărând produsul sau serviciul respectiv. Important de reţinut este faptul că statisticile au dovedit, că un client nemulţumit va spune la peste 15-20 de persoane de nemulţumirea lui, pe când un client mulţumit va spune la maxim 4-5 persoane.
4. Nu te eschiva atunci când nu este cazul. A te eschiva înseamnă să fugi de responsabilitate, a nu recunoaşte când ai greşit sau a încerca să-ţi ascunzi greşeala. Este bine de reţinut că doar scuzele nu ajung, trebuie să cauţi soluţia potrivită si să-ţi ajuţi partenerul de afaceri, chiar şi după finalizarea tranzacţiei.
5. Fii un bun consultant. Prin urmare trebuie să realizezi că de fapt nu vinzi o marfă, ci beneficiile acestuia. Trebuie să devii consultantul lui, să fii cel care îi oferă exact ceea ce el are nevoie.
Important de reţinut : Ţinând cont de cele cinci reguli şi practicând un asemenea stil, vei putea dezvolta relaţii de lungă durată, vei putea câştiga o bună reputaţie şi vei fi apreciat şi căutat. Mult succes!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu